BeaWIJS en DE MAX Havelaar - Literaire helden in de klas
Hoe kan je als leerkracht creatief aan de slag gaan met literaire klassiekers?
Hoe komen de helden uit onze literaire canon tot leven in de klas? Kom op 20 oktober inspiratie opdoen in de (link) KANTL en maak van je literatuurlessen een succesverhaal.
Sommige literaire helden blijven doorleven in de populaire cultuur. Maar hoe maak je je leerlingen enthousiast voor literatuur? Na deze studiedag ga je naar huis met tal van verrijkende lesideeën:
- Hoe maak je van je leerlingen literaire rappers?
- Hoe vind je uitdagend beeldmateriaal bij een literaire klassieker?
- Hoe krijg je jouw leerlingen aan het lezen en welke alternatieven voor de klassieke boekbespreking bestaan er nog?
- Enkele hedendaagse auteurs vertellen met passie en enthousiasme over hun literaire held en willen die held ook graag aan jouw leerlingen voorstellen.
BeaWIJS en DE MAX Havelaar is een prikkelende bijscholing voor leerkrachten van het vierde tot het zesde jaar in het secundair onderwijs (aso, bso, kso en tso).
(image) (image)
Programma
- 9u - Onthaal
- 9u15 - Welkom - Erik Vlaminck, voorzitter KANTL, auteur en theatermaker
- 9u25 - De canon in woord en beeld – Frederik De Ridder, Archief voor Onderwijs
- 9u50 - Keuzeblok 1
- Avontuurlijke reis doorheen de poëzie – Peter Holvoet Hanssen
Dichter-schrijver-voordrachtkunstenaar-troubadour Peter Holvoet-Hanssen voert je mee op een roetsjbaanrit doorheen de poëziegeschiedenis. De reis gaat van de oudste gezangen naar de mooiste middeleeuwse balladen, via Vondel en Gezelle naar Rimbaud en Van Ostaijen, grondleggers van de moderne poëzie, en verder. Hij ontroert en begeestert, en prikkelt de verbeeldingskracht - ook voor niet-poëziefanaten.
Deze onvergetelijke reis laat zien hoe breed de waaier van mogelijkheden is die poëzie biedt. Afsluiter is een klankgedicht van Antonin Artaud dat iedereen van de sokken blaast. - Een boekenkast in woord en beeld: 51 literaire klassiekers – Frederik De Ridder
Hoe breng je literaire klassiekers tot leven? Het Archief voor Onderwijs maakte in samenwerking met de VRT 51 collecties vol inspirerend beeld- en geluidsmateriaal bij de dynamische canon van de Nederlandstalige literatuur.
Frederik De Ridder, gedetacheerd leerkracht bij het Archief voor Onderwijs, legt in deze workshop het concept achter de collecties uit en toont hoe u in de lessen Nederlands aan de slag kunt gaan met het materiaal op de website. - Filmpoëm: verbeeldend werken rond poëzie – An Feyfer
Vind jij het in deze multimediale tijd moeilijk om je leerlingen te motiveren om te werken rond poëzie? In deze sessie ontdek je hoe je leerlingen kan inspireren om poëzie toch boeiend te vinden. We kruipen in de leefwereld van de jongeren en gaan op een audiovisuele manier gedichten vertalen.
An Feyfer, docent Storytelling aan Luca School of arts, campus Narafi, laat je ontdekken hoe jij hun verbeelding kan aanspreken en dit creatieve proces kan sturen.
- Avontuurlijke reis doorheen de poëzie – Peter Holvoet Hanssen
- 10u35 - Keuzeblok 2
- Het spook van Ter Duinen – Frédéric Maenhout, Tim Vermoere
Hoe zet je jongeren uit het bso en tso aan tot het lezen van literatuur? Welke pedagogische en didactische kansen bieden het verfilmen van een jeugdroman? Via een stappenplan en bijbehorende lesopdrachten, vakgebonden en vakoverschrijdend, overlopen we een dynamisch proces waarbij jongeren deelnemen aan cultuur in de meest actieve zin van het woord.
Frédéric Maenhout, internaatsopvoeder en Tim Vermoere, leraar Nederlands, beiden in Hotelschool Ter Duinen Koksijde, belichten aspecten zoals de planning, de afspraken, de financiering, de taakverdeling, de noodzakelijke keuzes, de sterktes en zwaktes, de kansen en de bedreigingen, etc. Zij vertellen vanuit hun eigen ervaring en illustreren dit met fragmenten uit de film die deel uitmaakte van het project. - Avontuurlijke reis doorheen de poëzie – Peter Holvoet Hanssen
(zie hierboven) - Workshop Slam Poetry – Seckou Ouologuem
Slamdichter en rapper Seckou Ouologuem is 13 jaar wanneer hij op stadspleinen rap en hiphop ontdekt. Dankzij de Amerikaanse slam poëzie dichters Black Ice, Saul Williams en vele anderen beslist hij dat ook híj gehoord wil worden. Met zijn Nederlandstalige slampoëzie wint hij de KifKif Awards en maakt hij zijn eerste theater/slamstuk 'apathie²' i.s.m. WGProducties. Daarna volgden de stukken 'misunderstood' i.s.m. het Zuiderpershuis, een poëzievoorstelling met Chris Lomme en 'WORD WA(a)r', waarin historische en fictieve figuren tegen elkaar battlen.
Seckou is al jaren actief in het geven en organiseren van lezingen en workshops, zowel slam, rap als expressie. Hij weet dus als geen ander hoe jongeren te bereiken via slampoëzie, en deelt zijn kennis maar wat graag met leerkrachten.
- Het spook van Ter Duinen – Frédéric Maenhout, Tim Vermoere
- 11u20 - Keuzeblok 3
- Een boekenkast in woord en beeld: 51 literaire klassiekers – Frederik De Ridder
(zie hierboven) - Zit er nog schot in de canon? – Paul De Loore
Vanuit een jarenlange klaspraktijk als leraar Nederlands in de derde graad van het Sint-Janscollege te Sint-Amandsberg vertelt Paul De Loore over zijn passie voor literatuur in het middelbaar onderwijs.
Wat is de situatie van het literatuuronderwijs in Vlaamse scholen anno 2016? Wat krijgen zijn leerlingen aangeboden? Waarom verdient de literaire canon/literatuur tout court een centrale plaats in het talenonderwijs? Hoe kunnen we literaire teksten uit het verleden nog verkocht krijgen aan jonge mensen vandaag? Hoe kan een schoolgedragen dynamoPROJECT met literaire inslag een meerwaarde bieden voor de leerlingen? - Filmpoëm: verbeeldend werken rond poëzie – An Feyfer
(zie hierboven)
- Een boekenkast in woord en beeld: 51 literaire klassiekers – Frederik De Ridder
- 12u10 - Slotwoord
- 12u30 - Broodjeslunch
- 13u30 - Einde
Wanneer? 20 oktober 2016 (9:00 u. - 13:30 u.)
Waar? (link) KANTL ((link) Koningstraat 18, Gent).
Toegang? Gratis
(link) Online inschrijven doe je hier
De inspiratiedag voor leerkrachten uit het middelbaar onderwijs (en andere geïnteresseerden) wordt georganiseerd door (link) CANON Cultuurcel, de (link) KANTL, (link) VIAA en het (link) Vlaams Fonds voor de Letteren.