Onze Lieve Vrouw was in de middeleeuwen vanzelfsprekend de meest heilige der heiligen. Het verhaal van Beatrijs is zeker niet de enige tekst die daarvan getuigt.
Auteurs als Jacob van Maerlant roepen in pro- en epilogen graag de hulp in van de barmhartige moeder van Christus. De mystica Hadewijch ziet Maria als haar grootste voorbeeld.
Soms is Maria zelf het belangrijkste personage. In Brussel werd vanaf het midden van de vijftiende eeuw jaarlijks één van de zeven Bliscappen van Maria opgevoerd, spectaculaire toneelstukken over de vreugdevolle momenten in het leven van de Moeder-Maagd. Twee van die stukken zijn ook bewaard gebleven. De tekst van de eerste en de zevende Bliscap vind je hier; het handschrift van de eerste Bliscap is raadpleegbaar via Flandrica.be.
Aan het begin van de zestiende eeuw schreef de Brusselse stadsdichter Jan Smeken bovendien als tegenhanger een reeks toneelstukken over de Zeven Smarten van Maria. Ook die cyclus werd met veel succes opgevoerd, maar ging nadien helaas verloren.